close-envelopedeveloper-01fblogo-darklogo-footerlogomailmegaphonevktiktokyoutube

Найкращий вчитель України — про мрії, секрети та плани на призові 250 тисяч гривень

Олександр Жук, тріумфатор Global Teacher Prize Ukraine — Нобелівської премії для вчителів по-українськи — розповідає про неочікувану перемогу, озвучує ідеї, куди витратить виграні 250 тисяч гривень, роздумує про значення віку для викладача. І розкриває секрет: як багато мандрувати світом, будучи простим учителем.

Найкращим вчителем країни за версією премії Global Teacher Prize Ukraine 2018 став 29-річний учитель інформатики із Запоріжжя. Олександр займається інклюзивною освітою та вивчив жестову мову, разом з дітьми створює роботів та майструє сонячні панелі, й три роки поспіль перемагає в математичному конкурсі з усного рахунку.

Цьогоріч переможця не називали, а малювали — художник в live-режимі кілька хвилин малював обличчя переможця Global Teacher Prize Ukraine на велетенському полотні. У який момент усвідомили, що це саме Ваш портрет?

Думка промайнула одразу, щойно художник почав малювати синій джинсовий жилет, — усміхається Олександр. — А коли почала з’являтися борода, то тихесенько зиркнув на колег-чоловіків, які сиділи зі мною в одному ряду, — чи є ще хтось з борідкою? Пробував «підставляти» обличчя під незавершений портрет і всередині вирували емоції. До останнього не міг повірити: «Це й справді я? Тут стільки достойних цього звання людей!» Тримав кулаки за всіх претендентів, які стали за час підготовки до конкурсу моїми товаришами.

У Вас незвичайний шлях у професію — спершу вивчилися на психолога, а потім несподівано взялися за викладання. Не закрадались сумніви штибу «Ну навіщо я став учителем?»

Мені вистачило півроку, щоб зрозуміти: вчительство — моя справа життя на всі сто відсотків. До того я навіть не уявляв, як воно — вчителювати, адже тільки сам навчався — в школі, університеті. Процес затягнув, як вир і вже не відпускає. Я став більш комунікабельним, отримав розуміння, як правильно працювати з дітьми з особливими потребами, як тримати увагу публіки на сцені (а я боявся бути оратором до приходу до школи!), що значить бути джерелом натхнення для маленьких розумників. Мінуси професії? Гм-м-м, — те, що треба на роботу дуже рано приходити, рахується?

Для дітей у Запорізькій області Ви проводите майстер-класи, тренінги, зустрічі з питань інклюзивного навчання. А є речі, яких за цей час Вас навчили підопічні?

Сфера IT, в якій я працюю, стрімко розвивається. Інколи я й сам не встигаю за плином технологій — учні приходять і кажуть: а ми бачили лайфхаки з 3D-малювання, розкажете детальніше? Зізнаюсь, інколи я й сам про такі штуки від них чую вперше. Завдяки палкому бажанню учнів у нашій школі з’явився 3D-принтер, і ми часто створюємо з ними віртуальні 3D-моделі.
Діти мотивують відслідковувати ноу-хау, йти в ногу з часом. А оскільки всі мої підопічні обожнюють подорожувати — намагаюся допомагати їм втілювати travel-мрії. Стараюсь домовлятись із організаторами освітніх проектів, які проводяться в нашій школі, щоб вони за можливості спонсорували поїздки учнів до різних куточків України — так ми побували в Харкові, Одесі, Львові, Славську.
 Під час промови на сцені Ви сказали: «Змінити школу ми можемо, почавши з себе». Як робите це Ви?
 Хоча б тим, що на роботу йду завжди на позитиві й ніколи не чекаю відпусток та канікул — сумую тоді за дітьми.

До речі, про відпустку. Як відпочиває найкращий вчитель України? Чи не загрожує Вам професійне вигорання?

Подорожі — моя найбільша пристрасть. Разом із дружиною ми встигли відвідати понад 20 країн і ще стільки всього у планах! Дуже детально розробляємо план поїздки та екскурсійний маршрут, бронюємо квитки за півроку, що заощаджує кошти. Так, ми профі економ-поїздок без туристичних агенцій. Це міф, що не можна побачити світ, якщо ти не супербагатій.

А ким себе бачить у подальшому переможець Global Teacher Prize Ukraine — директором, управлінцем чи, може, й міністром освіти?

Моя найбільша мрія — відкрити власну школу з робототехніки й працювати з різними дітками, у тому числі з малечею з особливими освітніми потребами, та залучати до такої діяльності якомога більше педагогів. Для цього й знадобиться виграш 250 тисяч гривень.

Це перший крок на шляху до мрії про власний заклад освіти. Вже зараз почнемо потроху закуповувати робототехніку й різні круті штуки як-от Lego Mindstorms і будемо працювати, не чекаючи великих змін. Щоб відкрити повноцінну студію з робототехніки з орендою приміщення, знадобиться не менше 150 тисяч гривень.

Церемонія нагородження була в магічному стилі. Уявіть, чарівний «вжух», і Ви — міністр освіти. Що зробили б перш за все?

 Запросив би проводити майстер-класи в школах у різних регіонах талановитих колег із ТОП-50 конкурсу та фіналістів минулого року. Це був би великий надихаючий вчительський тур.
 Вчительську зарплату, яку отримуєте зараз у школі, можете назвати достойною?
Тішить те, що вчительська зарплата потроху зростає — порівняно з минулим роком я став отримувати приблизно на 40% більше. Але цього б не вистачило на подорожі, які ми з дружиною так любимо. Маючи за плечима економічну освіту, допомагаю своїй половинці розвивати невеликий манікюрний бізнес. Можу, наприклад, підготувати бізнес-план на рік, написати прайс-лист, продумати стратегію залучення клієнтів.

Ви — молодий вчитель. Вік створює перешкоди в спілкуванні з учнями чи радше навпаки?

 Діти завжди з радістю бігли на мої уроки, а від дівчаток почуваю підвищену увагу. Часто роблять компліменти: «Гарно одягаєтесь! Зачіска — клас!» Спершу думав, що дітей молодість притягує, але, побувавши на уроках викладачів старшого віку, зрозумів: скільки років викладачу, не має значення. Головне — внутрішня енергія. Це вона — головний магніт вчителя. А ще важливо бути для учня партнером у навчанні й не робити акцент на оцінюванні. От і намагаюся бути з дітьми на одній хвилі!

Схожі новини